G-YNGZ371DBD
Dolar 41,0116
Euro 47,6347
Altın 4.403,12
BİST 11.313,90
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 31 °C
Açık

Maarif Platformu’ndan 16 Maddelik Bildiri: “Türkiye’yi Sınavlar Ülkesi Olmaktan Kurtarmalıyız”

02.08.2025
30
A+
A-
Maarif Platformu’ndan 16 Maddelik Bildiri: “Türkiye’yi Sınavlar Ülkesi Olmaktan Kurtarmalıyız”

Maarif Platformu’ndan 16 Maddelik Bildiri: “Türkiye’yi Sınavlar Ülkesi Olmaktan Kurtarmalıyız”

LGS üzerinden yapılan eleştirilere yanıt veren Maarif Platformu, sınav odaklı eğitim sisteminin yapısal sorunlarına dikkat çekti. Yeni ölçme-değerlendirme vizyonunu içeren 16 maddelik bildiride, merkezi sınav modelinin iflas ettiği vurgulandı.

 

Maarif Platformu, merkezi sınavlar ve test temelli eğitim sistemine yönelik eleştirileriyle dikkat çeken kapsamlı bir basın açıklaması yayımladı. LGS ve YKS üzerinden yürütülen eleştirilerin ideolojik temelli olduğunu savunan platform, eğitimde ölçme-değerlendirme sisteminin yeniden yapılandırılması gerektiğini vurguladı.

 

Haksız Eleştirilere Tepki, Reform Çağrısı

 

Platformun 16 maddelik bildirisi, Milli Eğitim Bakanı Prof. Dr. Yusuf Tekin’e yöneltilen ithamları “itibar suikastı” olarak nitelendirirken; sınav sistemi üzerinden yapılan tartışmalarda asıl sorunun eğitimdeki yapısal problemler olduğunu dile getirdi.

 

Bildiride, sınav merkezli sistemin çocukları yarışa zorladığı, öğretmen emeğini gölgelediği ve okulların asli işlevinden uzaklaştırılarak kurs merkezlerine dönüştüğü eleştirileri öne çıktı. Platform, sınav sistemi yerine sürece dayalı, çok boyutlu ve yerelleşmiş bir ölçme-değerlendirme modeli çağrısında bulundu.

 

“Maarif Davamız Bir Nesil Meselesidir”

 

Açıklamada şu sorular öne çıkarıldı:

 

Eğitim neden yalnızca sınavlara indirgeniyor?

 

Türkiye nasıl bir “sınav ülkesi”ne dönüştü?

 

Müfredat ve öğretmen emeği neden test ekonomisinin çıkarlarına kurban ediliyor?

 

Okullar nasıl yalnızca sınav merkezlerine dönüştü?

 

Bu yapının sadece pedagojik değil, ekonomik ve sosyolojik açılardan da çöküntü yarattığı belirtilen bildiride, devlet okullarının dahi “ticari sınav merkezleri”ne dönüştüğü vurgulandı.

 

Yeni Eğitim Vizyonu: “Usta-Çırak” Modeli ve Yerelleşme

 

Maarif Platformu’nun üzerinde durduğu çözüm önerileri arasında yerel ihtiyaçlara göre şekillenen, çocukların yeteneklerini gözeten, sınavı değil süreci temel alan bir sistem inşa edilmesi gerektiği yer aldı.

 

Laboratuvar, atölye ve iş dünyasının eğitim sürecine dâhil edilerek “hayata hazırlayan” modellerin uygulanması gerektiği ifade edildi. Platform, “Gerçek hedef sınava hazır genç değil, hayata hazır insan yetiştirmektir” mesajı verdi.

 

LGS’de 800 Bin Öğrenci Sadece Yarıştı

 

2025 LGS verilerinin de analiz edildiği bildiride, yaklaşık 1 milyon öğrenciden sadece 200 bininin merkezi yerleştirme ile nitelikli okullara alındığı; geriye kalan 800 bin öğrencinin ise zaten ikamet adresine en yakın okullara yerleştirileceği belirtildi. Bu durumun sınavın anlamını sorgulatır hâle getirdiği vurgulandı.

 

Yeni Modelin Detayları: Reform Raporu Yayınlandı

 

Maarif Platformu’nun “Yeni Bir Ölçme ve Değerlendirme Vizyonu” başlıklı raporu, 100’den fazla uzmanın katılımıyla hazırlandı. Rapor, sınav odaklı yapının terk edilmesini, yerel bağlama uygun, sürece dayalı ve mesleki yönlendirmeyi esas alan alternatif ölçme-değerlendirme modellerinin hayata geçirilmesini öneriyor.

Rapora ulaşmak için:

maarifplatformu.com/yeni-bir-olcme-degerlendirme-vizyonu-sonuc-raporu

 

Haber: Ercan Kutlu

salim zorba
BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.